Silnik samochodu spala mieszankę benzyny i powietrza. Benzyna jest pompowana wzdłuż rury ze zbiornika i mieszana z powietrzem w gaźniku, z którego silnik zasysa mieszaninę.

W układzie wtrysku paliwa stosowanym w niektórych silnikach benzyna i powietrze są mieszane w kolektorze dolotowym. Pompa paliwa wyciąga benzynę ze zbiornika rurą do gaźnika. Pompa może być napędzana mechanicznie przez silnik – lub może być elektryczna, w którym to przypadku zwykle znajduje się obok lub nawet w zbiorniku paliwa. Dbanie o bezpieczeństwo zbiornika paliwa. Ze względów bezpieczeństwa zbiornik paliwa znajduje się po przeciwnej stronie samochodu niż silnik. Wewnątrz zbiornika pływak działa elektryczna jednostka nadawcza, która przesyła prąd do wskaźnika paliwa, sygnalizując, ile benzyny znajduje się w zbiorniku. Zbiornik ma odpowietrznik – zwykle rurkę lub mały otwór w korku wlewu, aby umożliwić dopływ powietrza po opróżnieniu zbiornika. Niektóre z najnowszych systemów mają filtr węglowy, dzięki czemu opary paliwa nie ulatniają się.

 

Mechaniczna pompa paliwa jest napędzana przez wałek rozrządu lub przez specjalny wał napędzany przez wał korbowy.

Gdy wał się obraca, krzywka przechodzi pod obrotową dźwignią i wypycha ją z jednego końca. Drugi koniec dźwigni, który jest luźno połączony z gumową membraną tworzącą podłogę komory w pompie, opada i pociąga za nią membranę. Gdy dźwignia pociąga membranę w dół, wytwarza ssanie, które zasysa paliwo wzdłuż rury paliwowej do pompy przez zawór jednokierunkowy. Gdy obracająca się krzywka obraca się dalej, aby nie naciskała już na dźwignię, dźwignia jest cofana przez sprężynę powrotną, rozluźniając jej przyciąganie do membrany. Luźno połączona dźwignia nie popycha membrany do góry, ale sprężyna powrotna naciska na nią. Membrana może się poruszać tylko poprzez wydalanie benzyny z komory. Benzyna nie może wrócić przez pierwszy zawór jednokierunkowy, więc wypływa przez inny prowadzący do gaźnika. Dobra pompa do dystrybutora paliwa musi działać bez zarzutu paliwo powinno być dostarczane równomiernie do silnika pojazdu i spalane w komorze.